Hovedseksjon

Anbefalinger for læringsledelse

En lærer veileder en elev som arbeider på læringsbrettet.

Hvordan få til god læring når elevene jobber med digitale verktøy og ressurser?


Din ledelse av læringsprosesser er avgjørende for at teknologi skal bidra til læring. Bruken av digitale verktøy og ressurser må inngå i en pedagogisk og faglig helhet. Elevene må være aktivt tenkende, og du må være tett på elevenes arbeid når de jobber digitalt.  Elever som strever faglig må følges ekstra godt opp. I arbeidsprosesser er det viktig at elevene får samarbeide. Dette gjelder også når elevene bruker læringsteknologi.

Hva mener vi med digitale verktøy?

Digitale verktøy er programmer og funksjonaliteter som ligger i enheten til eleven hvor de har mulighet til å skape, bearbeide, lagre og dele fagrelevant informasjon. Typiske eksempler er kamera, taleopptak, Pages og PowerPoint. Eleven kan bruke de digitale verktøyene til å produsere og vise kompetanse på ulike måter.   

Hva mener vi med digitale ressurser? 

Både digitale læremidler og læringsressurser går under fellesbetegnelsen digitale ressurser.

Digitale læremidler er ressurser med innhold spesifikt utviklet for bruk i opplæringen. Eksempler: Digitale læreverk som Skolen min og Elevkanalen, og læringsspill som Kaptein Morf og GraphoGame. 

Digitale læringsressurser er ressurser som i utgangspunktet ikke er utviklet med tanke på bruk i undervisningen, men kan være til nytte når de integreres i læringsarbeidet på en didaktisk måte. Eksempler: Lille norske leksikon, Supernytt, NRK.no, ulike animasjoner og podkaster som Fortell meg om og Snipp Snapp Snute.