La elevene produsere lydopptak og filmklipp for å øve språklige og muntlige ferdigheter
Elevene må få jobbe med å utvikle språklige- og muntlige ferdigheter på mange ulike måter. Bruk av lydopptak og filmklipp er to av flere aktiviteter for å aktivere elevenes hverdagsspråk og utvikle fagspråket.
Når elevene produserer lydopptak og filmklipp, er de aktive språkbrukere. Vi har erfart at mange elever opplever muntlig arbeid som mer forpliktende når det de sier blir tatt vare på i et opptak.
I arbeid med lydopptak og filmklipp kan alle elever uttrykke seg samtidig, og de slipper å vente på tur. Du som lærer får verdifull innsikt i elevenes tanker, meninger, forståelse og eventuelle misoppfatninger. Lydfiler og filmklipp kan brukes som utgangspunkt for faglige samtaler og underveisvurderinger, både med elever og foresatte.
Hvordan få til god læring når elevene arbeider med film- og lydopptak:
- Elevene må forstå det faglige målet med opptaket.
- Hvorfor skal de gjøre et opptak?
- Hvem er mottaker for opptaket?
- Hva skal de snakke om?
- Hvilke begreper skal elevene øve på å bruke?
- Hvilke muntlige ferdigheter skal elevene øve på? Skal elevene for eksempel beskrive, argumentere, forklare eller begrunne?
- Elevene må øve på å bruke egne ord i opptaket. Det støtter utvikling av språk og muntlige ferdigheter. Å lese opp et ferdigskrevet manus eller tekst øver først og fremst leseflyt, og fremmer ikke nødvendigvis språkutvikling.
- Oppfordre flerspråklige elever til å uttrykke seg på de språkene som er nyttige for dem. Det er viktig at elever får uttrykke faglig forståelse, tanker og erfaringer om et nytt emne uten at språket blir en hindring.
Det er ikke avgjørende for elevenes læringsutbytte at du forstår alle språkene elevene bruker i arbeidsprosessen. Du kan få innsikt i elevenes arbeid ved å la dem fortelle om opptaket sitt. Å la elevene arbeide på denne måten vil støtte utviklingen av deres norskspråklige ferdigheter. - La elevene samarbeide to og to når de jobber med lyd- og filmklipp. Da kan de hjelpe hverandre i planlegging og gjennomføring, og være språkmodeller for hverandre. Sørg for at elevene bruker den digitale enheten til eleven det gjøres opptak av. Dette sikrer at opptaket blir lagret på riktig elevs enhet.
- Modeller hva elevene skal rette kameraet mot når de filmer. I mange situasjoner er det unødvendig å filme elevenes ansikter, fokus bør heller rettes mot objektene de arbeider med. Dette hjelper elevene til å holde faglig fokus.
- Sett tydelige tidsrammer, både for forberedelsesarbeidet og selve opptaket. Dette vil hjelpe elevene i å uttrykke seg presist og holde seg til oppgaven.
- Hjelp elevene med å huske hva som skal være med i opptaket. Det kan for eksempel handle om hvilke begreper som skal brukes, hvilke muntlige ferdigheter som skal øves og hvor langt opptaket skal være. En lett tilgjengelig sjekkliste kan være til god hjelp.
- Vis gjerne elevarbeider på digital tavle for å diskutere ulike løsninger. Vurder om det er nyttig å vise elevarbeider før, under eller etter arbeidsprosessen. Målet er å inspirere og bidra til kollektiv læring.
- La elevene øve på å produsere lydopptak og filmklipp ved å ta korte og enkle opptak. De trenger å øve jevnlig for å bli vant med arbeidsformen.
- Fokuser mest på læringsprosessen, ikke sluttproduktet. Lærere og elever må tåle litt bakgrunnsstøy på opptakene. Samtalene elevene har underveis i arbeidet er med på å utvikle deres språkkompetanse.
- Velg enkle verktøy når elevene skal ta opptak: Lydopptak, kamera og skjermopptak er enkle verktøy som er innebygd i den digitale enheten.