Hovedseksjon

Digitale begrepsbøker og tankekart

En elev som lager en digital begrepsbok.

Bruk digitale begrepsbøker og tankekart som en del av den systematiske begrepsopplæringen

 

Når elevene produserer egne digitale begrepsbøker og tankekart, får de mulighet til å bruke bilder, tekst, filmklipp og lydfiler. Auditiv og visuell støtte er viktig for å utvikle elevenes begrepsforståelse. En verdifull læringseffekt av arbeidet med digitale begrepsbøker og tankekart er at elevene utvikler strategier de kan bruke for å forstå nye ord og begreper.

 

Hvordan jobbe med digitale begrepsbøker og tankekart:

  • Lær elevene hvordan de kan bygge opp en digital begrepsbok eller et tankekart. Vis hvordan elevene kan bruke bilder, film, tekst og lydfiler for å belyse et begrep på ulike måter. Hjelp elevene med å organisere og bygge ut begrepsboka eller tankekartet. Jobb med dette over en lengre tidsperiode.

  • Legg til rette for samarbeid i arbeidet med begrepene. Elevene kan for eksempel intervjue hverandre om begrepet i lydfil, eller de kan lage et kort rollespill for å illustrere begrepet i et filmklipp.

  • La elevene forklare innholdet i et tankekart ved hjelp av lydfiler. Å lage tankekart er en vanlig praksis i arbeid med nye begreper. Når elevene har laget et tankekart, enten på papir eller digitalt, vil det være læringsfremmende å presentere innholdet muntlig. Bruken av lydfiler gjør det også mulig å ta vare på det muntlige arbeidet.

  • La elevene bruke hele sin språklige kompetanse aktivt når de skaper innholdet i begrepsboka. Elevene kan for eksempel produsere lydfiler hvor de forklarer begrepet på det språket de behersker best. Inkluder gjerne foresatte i dette arbeidet. Å la elevene bruke hele sin språklige kompetanse er med på å utvikle både forståelsen og norskspråklige ferdigheter.

  • La elevene hente inspirasjon fra medelevers begrepsbøker og tankekart. Vis gjerne elevers arbeid på digital tavle for å diskutere ulike løsninger.

  • Begrepsbøker og tankekart kan lages i mange ulike programmer. Her er eksempler på noen programmer:

Praksisfilm: Digitale begrepsbøker

Praksisfilm: Aktiv i egen læring