Bruk digitale begrepsbøker og tankekart som en del av den systematiske begrepsopplæringen
Når elevene produserer egne digitale begrepsbøker og tankekart, får de mulighet til å bruke bilder, tekst, filmklipp og lydfiler. Auditiv og visuell støtte er viktig for å utvikle elevenes begrepsforståelse. En verdifull læringseffekt av arbeidet med digitale begrepsbøker og tankekart er at elevene utvikler strategier de kan bruke for å forstå nye ord og begreper.
Hvordan jobbe med digitale begrepsbøker og tankekart:
- Lær elevene hvordan de kan bygge opp en digital begrepsbok eller et tankekart. Vis hvordan elevene kan bruke bilder, film, tekst og lydfiler for å belyse et begrep på ulike måter. Hjelp elevene med å organisere og bygge ut begrepsboka eller tankekartet. Jobb med dette over en lengre tidsperiode.
- Legg til rette for samarbeid i arbeidet med begrepene. Elevene kan for eksempel intervjue hverandre om begrepet i lydfil, eller de kan lage et kort rollespill for å illustrere begrepet i et filmklipp.
- La elevene forklare innholdet i et tankekart ved hjelp av lydfiler. Å lage tankekart er en vanlig praksis i arbeid med nye begreper. Når elevene har laget et tankekart, enten på papir eller digitalt, vil det være læringsfremmende å presentere innholdet muntlig. Bruken av lydfiler gjør det også mulig å ta vare på det muntlige arbeidet.
- La elevene bruke hele sin språklige kompetanse aktivt når de skaper innholdet i begrepsboka. Elevene kan for eksempel produsere lydfiler hvor de forklarer begrepet på det språket de behersker best. Inkluder gjerne foresatte i dette arbeidet. Å la elevene bruke hele sin språklige kompetanse er med på å utvikle både forståelsen og norskspråklige ferdigheter.
- La elevene hente inspirasjon fra medelevers begrepsbøker og tankekart. Vis gjerne elevers arbeid på digital tavle for å diskutere ulike løsninger.
- Begrepsbøker og tankekart kan lages i mange ulike programmer. Her er eksempler på noen programmer: