Bruk mulighetene læringsteknologien gir til å gi tilbakemeldinger, og til å bearbeide tekst
Digital skriving gjør det enkelt for elevene å redigere og forbedre tekster. Det er viktig å arbeide prosessorientert for å utvikle seg som skriver. Teknologien gjør det mulig å gi tilbakemelding gjennom lyd, video og i skriftlige kommentarer. Med digital tavle er det enkelt å løfte frem og drøfte elevtekster underveis i skriveprosessen.
Hvordan bruke læringsteknologi til å gi tilbakemeldinger, og til å bearbeide tekst:
- Gi elevene tilbakemeldinger direkte i teksten gjennom lyd- og videoopptak, og i skriftlige kommentarer. Vi har erfart at muntlige tilbakemeldinger gjennom lyd og video oppleves mer personlige. Gjennom å få konkrete tilbakemeldinger i dokumentet er det lettere for elevene å forbedre teksten.
- Løft fram eleveksempler på digital tavle underveis i skriveprosessen. Ved å ta skrivestopp underveis i arbeidsprosessen, får man veiledet alle elevene samtidig gjennom å vise frem et konkret elevarbeid. Bruk de digitale mulighetene til å zoome inn og markere i teksten. Gjennom samtale om en elevtekst kan alle elevene få støtte og inspirasjon til å skrive videre.
- Skap læringssituasjoner der elevene aktivt bruker tilbakemeldinger. Gi elevene veiledning og øv sammen med dem på hvordan de kan bruke tilbakemeldingene for å forbedre teksten. Elevene kan for eksempel lytte til lydfilene med tilbakemeldinger og notere på en huskelapp hva de skal endre.
- Sikre at alle elevene vet hvordan man redigerer en digital tekst. Elevene må blant annet kunne slette, legge til tekst og bytte plass på avsnitt.
- Utnytt mulighetene teknologien gir i arbeidet med rettskriving og setningsoppbygging. Hensiktsmessig bruk av lydstøtte og rettskrivingsfunksjoner kan støtte elevene i skriveprosessen. Se anbefalingene «La elevene bruke lydstøtte ut fra behov» og «La elevene bruke rettskrivingsfunksjoner ut fra behov».