Hovedseksjon

Tankekart og skriverammer

To elever som sitter ved et skrivebord og skriver i skriveboka med et digital tankekart foran seg.

Bruk digitale tankekart og skriverammer som støtte i skriveprosessen

 

Tankekart og skriverammer er gode verktøy i arbeidet med å planlegge, organisere og produsere tekst. Fordelene med å bruke digitale tankekart og skriverammer er at de er enkle å redigere, utvide og justere underveis. Elevene kan også få støtte til skrivearbeidet gjennom å bruke bilder, videoer og lyd i verktøyene.

Hvordan bruke digitale tankekart og skriverammer:

  • Lær elevene å bruke mulighetene i det digitale tankekartet. Du som lærer må både modellere og la elevene selv øve på å sette inn lyd, tekst og bilder.

    • Lydopptak i tankekartet gjør at elevene får tatt vare på planer og idéer det kan være utfordrende å formulere skriftlig.
    • Tekstboblene kan enkelt redigeres og utvides. I tillegg kan elevene diktere direkte i tankekartet.
    • Bilder gir visuell støtte og kan gi idéer til å skrive.

  • Lær elevene å organisere tankekartet sitt. Digitale tankekart kan enkelt omorganiseres, slik at det blir lettere å bruke tankekartet i arbeidet med å skrive en strukturert og sammenhengende tekst. Tankekartet kan kategoriseres i over- og underkategorier. Bruk gjerne ulike farger til å systematisere.

  • Bruk redigerbare skriverammer slik at du kan tilpasse skrivestøtten til elevenes behov. Digitale skriverammer kan lett endres og tilpasses elevene. Du kan lage dine egne skriverammer, eller ta utgangspunkt i ferdiglagde rammer.

  • Modeller hvordan elevene skal bruke innholdet i tankekartet/skriverammen i arbeidet med å skrive selve teksten. Det er viktig at elevene erfarer at tankekart og skriverammer støtter dem i skriveprosessen.

  • La elevene samarbeide om innholdet i det digitale tankekartet/skriverammen. De kan utveksle idéer, inspirere og støtte hverandre. Vi har erfart at elevene er mer aktive hvis de jobber på hver sin enhet, selv om de samarbeider i skriveprosessen.

  • Bli kjent med ulike verktøy for digitale tankekart/skriverammer. Velg det som er mest hensiktsmessig for din elevgruppe. Det er nyttig å bruke samme verktøy over tid og i ulike fag, slik at elevene blir godt kjent med skriveverktøyet og kan bruke det konstruktivt i skrivearbeidet.

           Eksempler på digitale tankekart:
    • Freeform
    • Kidspiration og Inspiration
    • Idealab (LearnLab)
    • Mindomo (Creaza)

      Eksempler på digitale skriverammer:
    • Pages har skrivemaler som er lette å redigere.
    • Skrivesenteret har utarbeidet ulike typer skriverammer. PDF-filene kan konverteres til Word-format, slik at elevene kan skrive direkte i skriverammen
    • IntoWords og Lingdys tilbyr skriverammer i mange ulike sjangre.
    • Prateroboter som ki.osloskolen.no, kan brukes til å lage innhold til skriverammer som kan tilpasses din elevgruppe.
    • Flere digitale læreverk tilbyr ulike skriverammer.

Praksisfilm: Digitale tankekart i skriveprosessen

Praksisfilm: Digitale skriverammer