La elevene bruke rettskrivingsfunksjoner ut fra behov
Ved bruk av rettskrivningsfunksjoner kan elever bli bevisst hvordan ord og setninger skrives. Samtidig må du være oppmerksom på at for stort fokus på rettskriving kan hindre skriveglede og produksjon. I noen skriveprosesser er arbeid med rettskriving formålstjenlig, i andre ikke. I skrivearbeid der rettskriving hører til er det for mange elever mest nyttig at arbeid med rettskriving skjer i sluttføringsfasen av en skriveprosess.
Hvordan bruke rettskrivingsfunksjoner:
- Elevene må lære å bruke informasjonen de får av rettskrivingsfunksjonene. Å kunne bruke denne informasjonen aktivt er en viktig del i arbeidet mot å bli en selvstendig skriver.
- Bruk de rettskrivingsfunksjonene som er nyttige for eleven. Skru av funksjoner som ikke er hensiktsmessige. Stavekontroll og autokorrektur er de mest brukte rettskrivingsfunksjonene på barneskolen.
- Stavekontroll kan hjelpe elever med å lære å skrive ord rett ved at de ser hvilke ord som er skrevet feil, og får forslag til riktig skrivemåte. En rød strek under ord kan imidlertid være demotiverende for elever som er tidlig i sin skriveutvikling, eller er i en kreativ skriveprosess.
- Autokorrektur kan være til hjelp i skriveprosesser der fokuset ikke er å lære seg rettskriving, men å produsere tekst. Elever som har mange feilstavede ord, kan ha hjelp av automatisk retting. Dersom eleven for eksempel skriver «smo», for så å trykke på mellomromstasten, retter programmet det automatisk til «som». Man kan også aktivere «Automatisk stor bokstav».
- Stavekontroll kan hjelpe elever med å lære å skrive ord rett ved at de ser hvilke ord som er skrevet feil, og får forslag til riktig skrivemåte. En rød strek under ord kan imidlertid være demotiverende for elever som er tidlig i sin skriveutvikling, eller er i en kreativ skriveprosess.
- La elever med lese- og skrivevansker få bruke programmer spesialutviklet for deres behov. Både IntoWords og Lingdys+ er utviklet på bakgrunn av typiske feil elever med lese- og skrivevansker gjør, som å skrive lydrett eller blande bokstaver. De innebygde rettskrivningsfunksjonene i nettbrett og programvare som Office-pakken er derimot basert på vanlige tastefeil, og kan derfor være mindre relevante for elever med lese- og skrivevansker.