Hovedseksjon

Oppstart av skrivearbeid

En digital tavle med bilde fra felles turopplevelse, og kriterier for oppgaven skrevet på whiteboard.

Bruk læringsteknologien til å variere oppstart av skrivearbeid

Teknologi gir ulike muligheter til å skape motivasjon for skrivearbeidet og gir varierte innganger til skrivingen.

Filmer, bilder, bøker, spill og animasjoner kan skape felles opplevelser som bidrar til at elevene har noe å skrive om. Felles opplevelser gir emnehjelp og skaper engasjement for de skrivearbeidet elevene skal ta fatt på.

Eksempler på hvordan man kan variere oppstarten ved hjelp av læringsteknologi: 

  • Vis filmer for å koble elevene på temaet for skriveoppgaven. Det finnes mange nyttige ressurser på nettet som tilbyr filmer om relevante temaer. Se for eksempel Supernytt for å oppdatere elevene på dagsaktuelle temaer, og bruk det som inspirasjon til å skrive om saker de engasjerer seg i.

  • La elevene bruke bilder fra ulike læringssituasjoner. Bilder fra for eksempel forsøk i naturfag eller uteskole vil hjelpe elevene med å hente frem minner og refleksjoner, og dermed støtte dem når de skal skrive om hva de har gjort og lært.

  • Vis digitale bøker på digital tavle. Dette gir alle elevene mulighet til å se og delta i samtaler om bilder og tekst, noe som kan inspirere til egen skriving. Det er nyttig å zoome inn på detaljer i illustrasjonene og snakke om det barna observerer.

  • Bruk spill som motivasjon for skriving. Minecraft og andre spill kan være en inngang til å skrive ut fra felles erfaringer. Spill åpner opp for å jobbe med tekstskaping på ulike måter. Elevene kan for eksempel øve på å beskrive omgivelsene i spillet, eller skrive om hva som skjer i spillet.

  • Ta elevene med på en virtuell reise. Med for eksempel Google Earth kan vi utforske verden direkte fra klasserommet. Bruk dette som inspirasjon til å skrive reiseskildringer, eller til å sammenlikne arkitektur og landskap i ulike land.

  • Bruk digitale ressurser som engasjerer og inspirerer elever til skriving. Finn ut hva den enkelte elev er interessert i. Det er nærmest ubegrenset tilgang til digitale ressurser som kan treffe elevens interessefelt.

Praksisfilm: Motiverende oppstart av skrivearbeid