Hovedseksjon

Lydstøttet skriving

To elever som samarbeider om skriving med lydstøtte

La elevene bruke lydstøtte ut fra behov når de skriver

Lydstøtte gjør det mulig for elevene å få opplest bokstaver, ord eller setninger. Når elevene får lytte til det de skriver, erfarer de sammenhengen mellom skriftspråk og talespråk. Lydstøtten gir elevene umiddelbar tilbakemelding på om det de har skrevet samsvarer med det de mente å uttrykke.

 

Hvordan bruke lydstøtte i skrivearbeidet:

  • Tilpass lydstøtten til hvor eleven er i sin skriveutvikling og formålet med skriveoppgaven. Teknologien gir muligheter for ulik form for opplesning.

    • Opplest bokstavlyd (talende tastatur) støtter elever i starten av skriveutviklingen. Når de hører bokstavlyden mens de skriver, får de mange repetisjoner av koblingen mellom bokstav og lyd. Det er viktig å merke seg at elever som har automatisert sammenhengen mellom bokstav og lyd bør skru av funksjonen, slik at de ikke blir forstyrret av lyden.

    • Opplest ord (talesyntese) hjelper eleven med å sjekke om ordet de har skrevet samsvarer med det de faktisk ønsker å uttrykke. Vær oppmerksom på at noen elever kan miste motivasjonen hvis mange av ordene som blir opplest ikke stemmer overens med det de hadde tenkt å skrive.

    • Opplesning av setninger (talesyntese) hjelper eleven med å vurdere om setningsoppbyggingen er korrekt. Den gir også eleven mulighet til å høre om teksten har god sammenheng.

  • La eleven selv lese inn teksten sin og lytte til lydfilen. Slik kan elevene legge merke til om det mangler ord, om setningene gir mening eller oppdage andre behov for endringer i teksten.

  • Elevene må øve på hvordan de kan utnytte lydstøtten på en best mulig måte. Modeller hvordan elevene må lytte aktivt og bruke det de hører i arbeidet med å forbedre teksten.

  • Eksempler på apper/skriveprogram med lydstøtte:
    • WriteReader
    • Skoleskrift
    • IntoWords

    • Tilgjengelighetsfunksjonen «Les opp det jeg skriver» gir også lydstøtte.

Praksisfilm: Å skrive med lydstøtte