Utnytt muligheter teknologien gir til å la elevene skrive til ekte og fiktive mottakere
Å skrive til ulike mottakere er med på å skape motivasjon for skrivearbeidet. Når elevene vet hvorfor de skal skrive en tekst, og hvem som skal lese den, kan de øve på å tilpasse innhold og språk til mottakeren. Teknologien gjør det lettere å nå ekte mottakere, samtidig som den åpner for muligheten til å skape ulike fiktive mottakere.
Eksempler på hvordan man kan nå og skape ulike mottakere ved hjelp av teknologi:
- På digitale plattformer som Teams og Showbie kan elevene dele tekster med hverandre. Du kan for eksempel opprette klassens bibliotek der elevene kan publisere tekster. Det finnes også skriveprogram som WriteReader der lærer kan åpne opp for at elevene leser hverandres tekster. Det er viktig at elevene synes det er greit at tekstene deles, og at det jobbes for å skape en trygg delingskultur.
- Bruk teknologien til å kommunisere med ekte mottakere utenfor klasserommet. I dag er det enkelt å nå for eksempel politikere, medier og elever fra andre deler av verden.
- Du kan skape en fiktiv mottaker ved hjelp av teknologi. Spill inn små filmer der elevene møter karakterer som trenger hjelp til å løse et problem eller oppdrag. Du kan få karakterene til å undre seg over små og store spørsmål.
Eksempler:- En gammel dame trenger hjelp til å finne hunden sin. Elevene kan skrive en etterlysning.
- En professor lurer på hvordan en maur kan bære mer enn sin egen kroppsvekt. Elevene kan skrive en faktatekst om maur.
- Bruk greenscreen til å skape fiktive mottakere som har reist i tid eller sted. Det kan for eksempel være et romvesen som snakker til elevene fra planeten Mars. Dette kan gjøres i verktøy som Keynote, iMovie, Clips og Creaza.
- Bruk KI som en fiktiv mottaker. Ved hjelp av kunstig intelligens, som ki.osloskolen.no, kan man lage egne prateroboter eller bruke de som ligger der. Dere kan for eksempel intervjue julenissen eller en historisk person. Elevene kan samarbeide to og to om å skrive mange spørsmål til den fiktive mottakeren. Deretter kan hvert læringspar få stille et spørsmål til prateroboten. Spørsmålene til prateroboten kan stilles via lærerens digitale enhet.