Hovedseksjon

Diktering

En elev bruker diktering til å skrive en tekst på læringsbrettet

Lær elevene å bruke diktering som et av flere skriveredskap

Det er viktig å tilrettelegge slik at alle elever opplever å kunne produsere tekst. For elever som har utfordringer med å skrive for hånd eller på tastatur er diktering et spesielt viktig supplement.

På lik linje med blyant og tastatur er dette et skriveverktøy som krever øvelse. Tekster som er diktert må bearbeides, og bearbeiding er nyttig tekstarbeid for alle elever. 

Noen lurer på om bruk av diktering kan føre til at elevene slutter å skrive for hånd og på tastatur, men dette ser ikke ut til å være tilfelle. I klasser der alle får opplæring i diktering har vi sett at det primært er de elevene som har behov for diktering som fortsetter å bruke det.

Hvordan jobbe med diktering som et skriveredskap:

  • Tilrettelegg slik at elever som strever med å skrive for hånd eller på tastatur kan diktere når de produserer tekst. Noen elever har behov for å diktere hele setninger og lengre tekster, mens andre har nytte av å bruke diktering på enkeltord som er vanskelig å stave.

  • Løft diktering som et verdifullt skriveredskap i hel klasse. La alle elevene i klassen få bruke diktering innimellom. Det er et nyttig verktøy for alle, og spesielt viktig for noen. Når alle elever får opplæring i diktering, blir det lettere å ta i bruk redskapet for de elevene som trenger det. Det kan være utfordrende å la alle elevene i klassen øve på diktering samtidig. Øv i halv klasse eller mindre grupper, og bruk gjerne andre areal enn klasserommet.

  • Når elevene skal lære å diktere, må de starte med enkle, åpne skriveoppgaver. Oppgaven må være utformet slik at alle har noe å skrive om. Elevene kan for eksempel fortelle om noe de har opplevd på skolen denne uken, eller om noe de liker å gjøre på fritiden.

  • Jobb med forskjellen mellom skriftlig og muntlig språk. Elevene må øve på å diktere et skriftlig språk. Det vil si at de må formulere hele setninger og bruke riktig tegnsetting.

  • Lær elevene hvordan de kan bruke diktering, både rent teknisk og metodisk.
    • Vis elevene hvordan de finner dikteringsfunksjonen ved å se etter mikrofontegnet.
    • Lær elevene hvordan man får frem punktum og andre tegn.
    • Modeller hvordan man må snakke sakte og tydelig. Vær oppmerksom på at elever med utydelig tale kan oppleve det som utfordrende å bruke diktering. Undersøk nytten av diktering med enkelteleven.
    • Modeller hvordan elevene kan jobbe med å bearbeide teksten de dikterer. Å få teksten opplest er nyttig som en del av bearbeidingen.
    • Samtal med enkelteleven om behov for diktering. «Er det nyttig å diktere hele setninger og lengre tekster? Eller er det nyttig å bruke diktering på enkeltord? Eller er diktering ikke nyttig for deg?»   

Praksisfilm: Diktering

Teknisk film: Diktering