Hovedseksjon

Blyant og tastatur i skriveopplæringen

En elev skriver på tastatur, en annen elev skriver med blyant

Bruk både blyant og tastatur i skriveopplæringen

Elevene skal lære å skrive for hånd og på tastatur. Det er viktig at de automatiserer både bokstavforming og tastaturbruk for å frigjøre mental kapasitet til å skape tekst. Elevene skal lære å kommunisere skriftlig, og de skal bruke skriving som en metode for å lære. I dette arbeidet må de få systematisk opplæring i å skrive både for hånd og digitalt.

Her finner du noen råd som kan være et nyttig utgangspunkt for å vurdere bruk av skriveredskap i ulike skrivesituasjoner. I rådene er det et spesielt fokus på hva bruk av læringsteknologi kan bidra med.

  • Vurder valg av skriveredskap ut fra hvordan elevene skal jobbe med teksten. Når elevene skal arbeide med samme tekst over tid og bearbeiding er sentralt, er det mest hensiktsmessig å skrive digitalt. Når elevene skal skrive for eksempel notater eller tenketekster er blyanten ofte det beste redskapet. Mange opplever at de lettere husker det de skriver når de skriver med blyant. Gi elevene mulighet til å velge redskap når det er hensiktsmessig.

  • Sikre at alle elever som trenger digital skrivestøtte får bruke dette aktivt i alle fag. Skriving er et viktig redskap for læring og kommunikasjon. Det er avgjørende at alle elever mestrer å uttrykke seg skriftlig. Elever som strever med å uttrykke seg skriftlig har gjerne behov for mer skrivestøtte enn hva blyanten gir.

  • La flerspråklige elever bruke teknologi til å oversette mellom språk både når de skriver digitalt og på papir. Elevene skal utvikle gode skriveferdigheter på norsk. Å la elevene bruke sin flerspråklighet i skrivearbeidet kan styrke både den faglige utviklingen og norskferdigheter. Bruk av oversettelsesverktøy kan være nyttig i dette arbeidet. Elevene kan bruke oversettelsesverktøy på ord eller setninger de er usikre på. På denne måten får elevene brukt sin kompetanse og sine språklige ressurser i skriveprosessen.

  • La elevene kombinere håndskrift og digital skriving i samme læringsprosess. I skriveprosesser kan det være til støtte for elevene å notere stikkord på papir ved produksjon av digital tekst.

  • La elevene samle og strukturere elevarbeid om samme tema i en digital bok. De kan for eksempel ta bilde av tekster de har skrevet med blyant og legge teksten inn i den digitale boka. Kombiner gjerne digitalt og analogt arbeid. Dette bidrar til at elevene ser sammenheng og helhet i arbeidet sitt, noe som er viktig for læringsutbyttet. Det finnes mange gode verktøy for å lage sammensatte bøker, for eksempel Pages, Keynote, WriteReader, BookCreator og PowerPoint.

  • Uansett valg av skriveredskap er det viktig å tilrettelegge for samarbeid i skriveprosesser. Elevene må få utveksle idéer, inspirere og støtte hverandre i skrivearbeidet. For å få til gode samarbeidsprosesser er det avgjørende å klargjøre roller og regler for samarbeidet.

    Tips til hvordan du kan organisere samarbeid ved digital skriving:
    • Elevene kan skrive på hver sin enhet, men samarbeide om innholdet.
    • To elever kan skrive på samme enhet.
    • Flere elever kan samskrive i skyløsninger.
  • La elevene bruke eksternt tastatur ved skriving av lengre tekster. I løpet av barneskolen skal elevene kunne skrive tekster med flyt på tastatur. For effektiv tekstproduksjon er det viktig at elevene øver på hensiktsmessig tastaturbruk. Statped tilbyr programmet Tastaturbo hvor elevene kan øve på effektiv tastaturbruk. Mer informasjon om Tastaturbo finnes her: https://ressurser-tegnsprak.statped.no/tastaturbo/.

  • Gi elevene tilgang til alle bokstavene fra start ved å bruke både tastatur og blyant. «Å skrive seg til lesing» er en anbefalt metodikk. I en slik lekende tilnærming til skriving har både tastatur og blyant sin plass.

    Teknologien gir noen muligheter som bør utnyttes i den tidlige skriveopplæringen:

    • Ved å skrive digitalt får elevene mulighet til å skape tekst og erfare seg som skrivere, uten at bokstavformingen er et hinder. Det er mindre kognitivt belastende å finne fram til en bokstav på tastatur enn å huske bokstavform og å skrive bokstaven. Vi vil samtidig påpeke at øving på bokstavforming med blyant er viktig. Skrivesenteret anbefaler økter på 5–10 minutter hvor læreren tydeliggjør at det er øving på bokstavforming og ikke tekstproduksjon som er i fokus.

    • Ved skriving på tastatur får elevene tilgang til alle bokstavene, og de får mulighet til å høre bokstavlydene mens de skriver. Lydstøtten gir elevene en umiddelbar respons på koblingen mellom bokstav og bokstavlyd, noe som er nyttig i arbeidet med å lære bokstavene. Skriveapper som Skoleskrift og WriteReader tilbyr god lydstøtte til ferske skrivere. Les mer om lydstøtte i anbefalingen «La elevene bruke lydstøtte når de skriver».

    • Når elever skriver seg til lesing, vil det ofte være vanskelig for andre å lese det de har skrevet. Teknologien gjør at elevene kan lage et lydopptak hvor de forteller om det de har skrevet. Elevene kan ta bilde av en tekst de har skrevet på papir for så å legge på et lydopptak, eller ta et lydopptak direkte i den digitale teksten.