Hovedseksjon

Å lese med lydstøtte

En elev med hodetelefoner som lytter til tekst på læringsbrettet og leser i en bok

Tilrettelegg slik at elever som trenger det får tilgang til teksters innhold gjennom å lese med lydstøtte

Når målet med lesingen er å tilegne seg kunnskap om et tema er det viktig å gi de som trenger det mulighet til å lese med lydstøtte.

Råd for hvordan tilrettelegge for å lese med lydstøtte:

  • Lær elevene gode lyttestrategier når de leser med lydstøtte. Du må modellere ulike strategier for hvordan elevene kan lytte aktivt.

    Elevene bør øve på å:
    • Sette seg et mål for lyttingen
    • Følge med i teksten mens de lytter
    • Lytte i korte økter, stoppe opp og høre om igjen
    • Tegne og skrive ned tanker eller spørsmål underveis
    • Lage indre bilder mens de lytter
    • Diskutere, oppsummere og gjenfortelle det de har lest

  • Lær alle elever å lese med lydstøtte. Lydstøtte til teksten kan være en ressurs for mange elever om de utvikler gode lyttestrategier. Dette er også med på å ta bort stigma fra elever som er avhengig av å lese med lydstøtte.

    Vi vil samtidig understreke at det er viktig å tilrettelegge slik at elevene får øvd jevnlig på avkoding og gode strategier for dette gjennom hele skoleløpet.

  • Samtal med den enkelte elev om når det er hensiktsmessig å lese med lydstøtte, og når det ikke er det. Noen elever vil ha et stort behov for å lese med lydstøtte for å få tilgang til faglig innhold. Andre elever vil ha nytte av lydstøtte i enkelte sammenhenger. Det er viktig å ha jevnlige samtaler med eleven om «Hvilke strategier er nyttige for deg for å få tak i innholdet i teksten? Når tenker du det er lurt å bruke lydstøtte, og når bør du ikke gjøre det?»

  • Sørg for at tekster på papir gjøres tilgjengelig med lydstøtte. Når tilgang til innholdet er målet, må papirtekster gjøres tilgjengelig digitalt, slik at de kan lyttes til. Du kan for eksempel lese inn teksten på en lydfil, eller ta bilde av teksten og bruke verktøy som Engasjerende leser for å gjøre teksten tilgjengelig for lytting.

    Eksempler på verktøy som kan digitalisere tekster:
    • «Tekst i objektivet» på læringsbrettet
    • Microsoft 365
    • Showbie – skann dokument

 

  • Øv elevene i å bruke digitale verktøy som kan lese opp tekst. Det er viktig at elevene får praktisk erfaring med verktøy for opplesing, slik at de kan bli selvstendige lesere. Vis elevene hvordan de kan justere hastighet og stemmetype.

    Eksempler på verktøy for opplesning:
    • Engasjerende leser i Microsoft-produkter
    • «Opplest innhold» på læringsbrettet

  • Utnytt digitale bibliotek i arbeidet med å skape et miljø for å lese med lydstøtte. Undersøk om biblioteksbøker som presenteres for klassen er tilgjengelige i digitalt format. Lærere og skolebibliotekarer bør vise elevene både den analoge og digitale versjonen når en bok presenteres. Digitale bøker tilbyr ofte lydstøtte og har sjelden ventelister.  

Praksisfilm: Å lese med lydstøtte

Teknisk film: Opplest tekst