Hovedseksjon

Tett oppfølging av elever

En lærer veileder en elev som jobber på læringsbrettet

Gi tett oppfølging til elever når de arbeider med digitale ressurser

Det er lett å anta at gode og nivåtilpassede læringsressurser automatisk sikrer god læring for alle. Elever kan se ut til å være faglig påkoblet læringsressursen uten å faktisk være det. For at elever som strever faglig skal få godt utbytte av arbeidet med digitale ressurser, er det spesielt viktig med ekstra støtte fra lærer.

Hvordan kan du følge opp elever underveis i arbeidet:

  • Vær tett på elevene i læringsprosessen, og vær opptatt av kvalitet i læringen. Snakk med enkeltelever mens de arbeider, og la dem sette ord på hva de lærer. Jobb for å få en oversikt over hva de forstår, og hva de synes er utfordrende. Både pedagoger og assistenter bør bruke tid på dette og følge opp underveis i arbeidet. 

  • Følg med på at elevene ikke gjetter, eller «trykker vilt» for å bli fort ferdige. De må ta seg tid til å tenke før de svarer. Snakk med elevene om hvordan og når de skal sette ned tempoet. De må få hjelp til å bryte et mønster hvor de trykker uten å tenke. Elever som gjør gjentatte feil, lærer mindre.

    Vær oppmerksom på at «vill trykking» kan være et tegn på at innholdet i ressursen er for vanskelig for eleven.

Praksisfilm: Vær tett på elevene ved bruk av digitale verktøy