Bruk digitale verktøy og ressurser i faglig og pedagogisk helhet
Den pedagogiske innrammingen før, under og etter en digital aktivitet er avgjørende for elevenes læring. Elevene må kunne reflektere over og koble digitale aktiviteter til fagstoffet de jobber med. For å få innsikt i elevenes læringsutbytte når de jobber digitalt, er det viktig at du er tett på elevenes arbeid.
Hvordan bruke digitale verktøy og ressurser i en faglig og pedagogisk helhet:
- Drøft med kollegaer hvilke pedagogiske gevinster dere oppnår ved å la elevene benytte et valgt digitalt verktøy eller en ressurs. På hvilken måte kan verktøyet eller ressursen bidra til å forsterke læringsutbyttet? Hva ønsker dere å oppnå?
Bruk digitale verktøy og ressurser som en av flere læringsaktiviteter for å skape variert undervisning. Et godt samspill mellom analoge og digitale aktiviteter kan forsterke læringsutbyttet. - Undersøk hvilke ord og begreper i den digitale ressursen eller verktøyet som må forklares. Eksempler: Mange lærere bruker «trollord» eller «lureord» i sin undervisning, mens i ressursen kan det stå «ikke-lydrette ord». Tekniske ord må også ofte oversettes. «Arkiver er det samme som lagre.»
- Hjelp elevene med å forstå hva de skal lære før de starter å arbeide.
- Ved bruk av digitale ressurser:
- Hva skal vi øve på i denne ressursen?
- Hvorfor skal vi øve på dette?
- Hvordan hjelper ressursen oss til å forstå og lære?
Eksempel: «Nå har vi jobbet med å lære klokka ved å tegne inn visere på arket. Du skal få øve mer på begrepene HEL og HALV i denne ressursen her. Denne videoen kan hjelpe deg om du vil repetere HEL og HALV.»
- Ved bruk av digitale verktøy:
- Hvordan kan dette verktøyet støtte elevenes læring? Forklar eksplisitt hva du ønsker elevene skal lære i arbeidet med verktøyet.
Eksempel: «Vi skal lage en begrepsbok i Keynote. Der skal du forklare begreper med egne ord ved å skrive, sette inn bilder og legge inn lydfiler. Når du forteller og viser hvordan du forstår begrepene, hjelper det deg til å tenke selv, og da lærer du begrepene bedre.»
- Hvordan kan dette verktøyet støtte elevenes læring? Forklar eksplisitt hva du ønsker elevene skal lære i arbeidet med verktøyet.
- Ved bruk av digitale ressurser:
- Modeller, gjennom å tenke høyt, hvordan elevene må arbeide for å få et godt læringsutbytte. Erfaringer fra praksis viser at vi har en tendens til å overvurdere elevenes digitale kompetanse, og hvordan de klarer å arbeide hensiktsmessig med digitale oppgaver. Derfor er det viktig å bruke tid på å lære elevene gode arbeidsmåter.
- Vis oppgaver og løsningsforslag på digital tavle.
- Tenk sammen med elevene og sett ord på strategier.
- Snakk om utfordringer elevene møter og diskuter løsningsforslag i fellesskap.
- La elevene anvende kunnskap de tilegner seg i digitale ressurser. For et best mulig læringsutbytte er det viktig at elevene jobber aktivt med fagstoffet. Digitale verktøy gir elevene gode muligheter til å produsere innhold på varierte måter.
Her er noen eksempler:- La elevene lage en forklaringsfilm hvor de skriver, tegner og forklarer hva de har lært. Hvis elevene har jobbet med rettskrivingsregler i en digital ressurs, kan de forklare hva de har lært og vise eksempler på regelen.
- Elevene kan samarbeide om å produsere en podkast etter å ha arbeidet med ulike lesetekster i digitale ressurser, for eksempel om oppfinnere. Elevene kan presentere sin valgte oppfinner og intervjue hverandre i ulike roller.
- Elevene kan lage tekster basert på aktuelle temaer i digitale ressurser som er oppdatert ut fra nyhetsbildet. Elevene kan skrive både fakta- og fiksjonstekster.
- La elevene lage en forklaringsfilm hvor de skriver, tegner og forklarer hva de har lært. Hvis elevene har jobbet med rettskrivingsregler i en digital ressurs, kan de forklare hva de har lært og vise eksempler på regelen.
- Tips til introduksjon av «nye» digitale verktøy og ressurser:
- Start med å vise noen grunnleggende tekniske funksjoner. Elevene må for eksempel vite hva de skal gjøre hvis de trenger å få tekst opplest i en digital ressurs. Det er viktig å ikke introdusere for mange funksjoner på en gang.
- Bruk enkle og åpne oppgaver når elevene skal lære å bruke et nytt verktøy. Elevene må lære seg de grunnleggende funksjonene før de kan bruke verktøyet til å lære.
- Bruk elever som ressurs når dere skal lære nye verktøy. Du trenger ikke å kunne alle funksjonene i verktøyet selv. Elevene er ofte gode til å utforske og lære av hverandre.
- Velg få verktøy og bli gode på de dere har valgt. Hvis elevene for eksempel har lært å bruke iMovie for å lage filmer, er det kanskje unødvendig å bruke tid på Clips. Ved å bruke det samme verktøyet i ulike læringssituasjoner, kan dere fokusere på læring fremfor tekniske utfordringer.
- Snakk om forskjellene på digital bruk hjemme og på skolen. Elevene har ofte erfaring med å spille for eksempel Minecraft eller lage underholdende filmer hjemme. Det er viktig å tydeliggjøre at formålet med å bruke spill eller lage filmer på skolen er å fremme læring.
- Start med å vise noen grunnleggende tekniske funksjoner. Elevene må for eksempel vite hva de skal gjøre hvis de trenger å få tekst opplest i en digital ressurs. Det er viktig å ikke introdusere for mange funksjoner på en gang.